Kevesebb vagy több? – A karácsonyi időszak hirdetési jellemzői – 3. rész

Korábbi karácsonyi bejegyzésemben arról írtam, mire számíthatunk akár online hirdetőként, akár internet használóként a Karácsonyt megelőző hetekben, hónapokban.
Ha csak böngészünk, lépten-nyomon a karácsonyi akciókat, árengedményeket ajánló hirdetésekbe fogunk botlani, akár már október végétől.
Ha hirdetünk is, a megnövekedő lehetőségeket és kihívásokat érdemes számba venni, és felkészülni a „nagy rohamra”: milyen célokat tűzünk ki, hol hirdetünk, hogyan hirdetünk.

Álljon itt két eltérő, látszólag egymásnak ellentmondó stratégia, amelyek között a választás leginkább az eladni kívánt termék jellegétől, és a célcsoporttól függ:

adwords-plan_640

1. A kevesebb néha több

Nem kell feltétlenül minden lehetséges online felületen hirdetni. Minden terméknek, szolgáltatásnak megvan a hozzá leginkább illő felülete. Ha például kontaktlencsét forgalmazunk, amelynél a karácsonyi akciós ár mellett fontos a racionális érvelés, a bizalom megszerzése, a termék előnyök, a tanácsadási támogatás hangsúlyozása, akkor az Adwords keresési- és display hirdetések jobb platformot biztosítanak, mint a közösségi médiák. Hiszen Google használatkor az emberek tudatosan viselkednek: célzottan keresnek valamit. Ugyancsak tudatos viselkedést jelent, ha pl. látással kapcsolatos cikkeket olvasnak, mert megoldást keresnek valamilyen problémára. Miért ne lehetne ott számukra a kontaktlencse display hirdetésünk?

Ha viszont love brand-ünk van, termékünkkel impulzusvásárlásokat lehet generálni, érzelmi húrokat is meg tudunk pendíteni, akkor máris jöhet egy látványos Facebook hirdetés a webshopunkra irányítva. Hiszen social média használatkor az emberek éppen „kreatív” üzemmódban vannak: nem terméket, nem megoldást keresnek egy problémájukra, hanem szórakoznak, kommunikálnak, benyomásokat szereznek.

A kevés néha több: koncentráljunk a legmegfelelőbb felületre, és ne aprózzuk szét hirdetési keretünket sok platformon.

2. A több néha tényleg több

Más esetekben a teljes pályás letámadás lehet az eredményes, amikor bevetünk minden eszközt. Hírleveleket küldünk, egyszerre leszünk jelen Google keresőben, display oldalakon, Intagramon, Youtube-on, Facebookon, ár összehasonlító oldalakon, sőt még a tömeg médiában is. A vezető, erős, széles termékkörrel rendelkező webáruházak ezt fogják tenni.

De lehet ugyanezt kicsiben is csinálni. A sok felület nem jelenti feltétlenül a büdzsé eszetlen szétszórását. Különböző helyeken különböző célcsoportokat szólíthatunk meg, pontos célzásokkal, eltérő kommunikációval, testreszabott hirdetésekkel.
Pl. egy síléceket forgalmazó webáruház megteheti, hogy a keresőben az általános téli akcióját hirdeti, egy síversenyekről tudósító weboldalon profi sífelszerelését mutatja be, egy síoktatással foglalkozó blogon a kezdő felszerelésekről jelentet meg írást, a Facebookon folyamatosan posztolja, hogy XY versenyző az általa forgalmazott márkával sorra nyeri a versenyeket stb. Az így elért síelés iránt érdeklődőket pedig mind-mind a saját webáruháza megfelelő oldalán landoltatja.

A több néha tényleg több: a „termék – célcsoport – hirdetési felület – kommunikáció” négyes jó alkalmazásával hatékonyan kiterjeszthetjük online jelenlétünket.

Lejjebb lépve a stratégiai szintről, vajon hogyan tudunk kitűnni a hirdetések tömegéből? Néhány tipp a teljesség igénye nélkül:

• Ha eddig visszafogottabban, tárgyilagosan hirdettünk, most legyünk kicsit merészebbek, kreatívabbak mind szövegírásban, mind a képanyagok megválasztásában.
• A kommunikáció fontos eleme lehet a tél, az ünnep, az ajándékozás. Ajándékot nem csak másnak veszünk, az emberek nagy része ilyenkor magát is hajlamos meglepni valamivel. Érdemes ezt az attitűdöt is kihasználni.
• A karácsonyi kép kissé elcsépelt már, de használhatunk olyan finom motívumokat, ízléses kép elemeket, amelyek nem annyira tolakodóan karácsonyiak, tudat alatt mégis az ünneppel fogják azonosítani a látogatók. Érdemes grafikust megbízni ennek elkészítésével.
• A célcsoport megint csak fontos: fiataloknak lendületes, kreatív, akár vicces hirdetés; idősebb korosztálynak meghitt, kiegyensúlyozott, megbízhatóságot sugalló kommunikáció; hölgyeknek nőies színvilág használata, és még sorolhatnánk.
• Remarketing, és megint csak remarketing: ne hagyjuk veszni korábbi látogatóinkat! Szólítsuk meg őket újra, növeljük náluk kosár értékünket, generáljunk újabb vásárlást.

A sorozat következő cikke gyakorlatiasabb lesz. Arról írok majd, hogyan rendezzük Adwords kampányainkat közös kampány csoportba, hogy könnyebben kezelhessük azokat, és jobban követni tudjuk az eredményeket.